<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Googlar du kandidaterna när du rekryterar?</span>

Googlar du kandidaterna när du rekryterar?

Rapporten "Svenskarna och Internet" belyser intressanta aspekter av våra digitala liv. I den senaste rapporten från 2023 fokuserade en av frågeställningarna hur vi förhåller oss till att bli googlade av framtida arbetsgivare. 

Att Googla potentiella anställda gillas inte av majoriteten

Studien visar att ungefär en tredjedel av svenskarna ser det som acceptabelt att bli googlade inför en anställning, medan över hälften av svenskarna inte tycker att det är rätt att potentiella arbetsgivare Googlar dem som en del av bedömningen i rekryteringsprocessen. 

Personlig integritet ställs mot arbetsgivarens bedömning

Det här väcker frågor om integritet och etik i rekryteringsprocessen. Svenskarna anser att digital research i rekryteringsprocessen är ett intrång på den personliga integriteten och att det inte är en relevant del i bedömningen inför en anställning.  

Generationsskillnader i synen på digital granskning

Det är särskilt anmärkningsvärt att de yngsta respondenterna, födda på 2000-talet, är de som är mest motvilliga till att bli googlade, där hela 60% uttrycker obehag inför tanken. Studenter visar liknande reservationer, med nästan dubbelt så många som är negativa jämfört med de som är positiva.

En naturlig del av utvärderingen

På Digitalenta är digital research en integrerad del av vår utvärderingsprocess. Vårt jobb som rekryterare är att hitta den bästa möjliga matchningen mellan våra kunder och våra kandidater. Research hjälper oss att få en mer nyanserad helhetsbild av kandidaterna, vilket kompletterar vår övriga bedömning som görs via intervjuer, psykometriska tester, caseuppgifter och referenstagning. 

Läs mer om vår rekryterings- och matchningsmetodik här

Vad anser du? Är att Googla kandidater en naturlig del av rekryteringsprocessen, eller är det ett intrång i kandidaternas personliga integritet?

Namnlös design (61)MAILA SIMON